Om jouw bezoekers te helpen om de juiste informatie op je website snel te kunnen vinden, is het superbelangrijk dat je een duidelijke structuur aanhoudt en dat je alle pagina’s erop hebt staan die nodig zijn om jouw product of dienst aan de man / vrouw te brengen.
Op je website leg je deze pagina’s gestructureerd vast en dat noemen we een sitemap. (kaart van je website)
Wat is een sitemap?
Een sitemap is een overzicht van alle pagina’s op je website, georganiseerd in een logische volgorde. Soms is dit een kort overzicht van 5 of 6 pagina’s, maar voor grotere websites met bijvoorbeeld een webshop met producten in verschillende categorieën, blogs of trainingen kan de sitemap aanzienlijk groter zijn.
Op een website maken we onderscheid tussen verschillende soorten pagina’s. Bijvoorbeeld landingspagina’s (=dienstenpagina’s), functionele pagina’s en de homepage.
Wat? Een landingspagina?
Landingspagina’s zijn hele specifieke pagina’s voor bijvoorbeeld een product of dienst. Dit zijn pagina’s waar je direct opkomt als je in Google de juiste zoekwoorden intypt. Bijvoorbeeld website laten bouwen of website zelf bouwen
Daar tegenover staan functionele pagina’s voor het delen van praktische informatie, zoals je contactpagina, je algemene voorwaarden of privacyverklaring.
Maar wat zijn nou dé belangrijkste pagina’s van je website
Homepagina: De homepagina is de pagina waar je jezelf, je bedrijf en je diensten introduceert. Het is belangrijk dat bezoekers in één oogopslag kunnen zien wat je aanbiedt, zowel visueel als tekstueel. De eerste indruk is op de homepage echt essentieel. En om jouw doel te bereiken, is het superbelangrijk dat je op deze pagina’s knoppen, links of formulieren plaatst die een klant tot actie over laten gaan. Zogenaamde Call to Actions. Hiermee moedig je je bezoeker aan om tot actie over te gaan, zoals contact opnemen, iets downloaden (weggever) of een aankoop te doen.
Diensten:pagina Behalve dat je op je homepage al je diensten even kort introduceert, zorg je ervoor dat voor elke dienst een aparte landingspagina is. Mijn advies is om niet teveel verschillende diensten aan te bieden. Het maakt het niet alleen voor je klanten moeilijker om kiezen wat bij ze past, ze voelen zich minder aangesproken, maar het maakt je website ook onoverzichtelijk. Het is key om keuzes te maken. En een keuze voor het één, sluit het ander niet uit. Je hoeft het alleen niet allemaal specifiek te benoemen.
Over ons: De ‘Over ons’ pagina is onwijs belangrijk voor het opbouwen van vertrouwen. Hier vertel je het verhaal achter je bedrijf, je passie en jouzelf. Deze pagina krijgt vaak te weinig aandacht, terwijl het een belangrijke rol speelt in hoe potentiële klanten jouw bedrijf zien.
Contact: Een contactpagina is essentieel voor bezoekers die direct contact willen opnemen of een vraag hebben. Deze pagina moet gemakkelijk te vinden zijn en alle benodigde informatie bevatten om in contact te komen.
Privacyverklaring: Als je gegevens verzamelt via formulieren op je website (contactformulieren, opt-in formulieren etc), is het belangrijk om een privacyverklaring te hebben waarin je uitlegt hoe je met deze gegevens omgaat. Dit is niet alleen wettelijk verplicht, maar geeft ook vertrouwen aan je bezoekers. Deze pagina vind je vaak niet terug in het menu, maar ergens in de footer. Wel voor iedereen zichtbaar, maar niet prominent aanwezig.
Andere, optionele pagina’s voor je website
Naast deze standaardpagina’s zijn er ook een aantal pagina’s die je niet perse nodig hebt, maar die de ervaring van jouw bezoekers wel kan verbeteren en dus je bezoeker kan helpen om daadwerkelijk klant bij je te worden. :
Categoriepagina’s: Blog je veel of heb je veel producten op je website staan, deel deze dan onder in categorieën. Dit maakt het overzichtelijker en makkelijker voor je klanten om precies daarheen te navigeren waar ze naa rop zoek zijn.
Portfolio: Ben je fotograaf of freelancer en kunnen jouw resultaten echt het verschil maken? Dan is een portfolio pagina een goede aanvulling. Hier kun je voorbeelden van eerder werk tonen, zoals bij webdesigners of architecten.
Blog: Een blog is een uitstekende manier om je expertise te tonen en je vindbaarheid in zoekmachines te verbeteren. Het trekt bezoekers aan die op zoek zijn naar specifieke informatie. Regelmatig bloggen helpt ook om je website recent te houden en dit vindt bijvoorbeeld Google heel fijn ;-))
FAQ: Verkoop je je dienst of product en merk je dat je veel vragen krijgt over hoe iets werk? Dan is een Veelgestelde Vragen sectie onmisbaar. Klanten kunnen snel antwoord krijgen op hun vraag en jij hebt er maar weinig extra werk aan. Dit is wat mij betreft één van de dingen die jou als ondernemer kunnen helpen rust te bewaren of juist onrust weg te nemen door de verwachtingen aan de voorkant al te managen.
Testimonials/Reviews: Klantbeoordelingen zijn belangrijk voor het opbouwen van vertrouwen. Ik ben zelf geen fan van een aparte review pagina, maar daarover verschillen de meningen. Reviews hebben wat mij betreft vooral toegevoegde waarde als ze op de landingspagina van de betreffende dienst staan.
Dit zijn wat mij betreft de belangrijkste pagina’s van je website. Doe er je voordeel mee!