Weten wat je nodig heb om je website te (laten) maken? Download mijn websiteplanner!

M
 

10 tips die van Google jouw grootste fan maakt

door | feb 23, 2023

In dit blog wil ik met jou 10 tips delen die ervoor zorgen dat Google van je gaat houden. Ofwel dat je website beter vindbaar wordt. Ik krijg daar namelijk in alle trajecten die ik met mijn klanten doe best veel vragen over. Ik zet ze voor je op een rijtje.

Tot actie overgaan

Ik heb inmiddels al meer dan 50 websites gebouwd en hoor mijn klanten dan heel vaak zeggen dat ze de website willen gebruiken als visitekaartje. En hoewel dat deels waar is, ben ik er toch echt van overtuigd dat wij, ondernemers, onze website vooral zouden moeten gebruiken voor het verkopen van onze diensten. Dat klinkt natuurlijk heel strategisch en zakelijk, maar dat is wel waar het om gaat.

Als ik nu op het podium zou staan, dan vraag ik je ‘Steek je hand op wanneer jij wil dat je bezoekers lang op je website blijven en alles lezen wat je daar plaatst’ ??‍♀️

Is jouw hand al in de lucht?

Oké, om dit voor elkaar te krijgen, moet je ervoor zorgen dat je website intuitief is en dat je teksten makkelijk te lezen zijn.
En dat klinkt natuurlijk heel makkelijk, maar als je – net als ik – niet alles weet van SEO (zoekmachineoptimalisatie) worden een hoop belangrijke dingen vaak vergeten.

Ik neem je mee in de 10 ‘kneepjes van het vak’

10 Tips om Google fan van jouw website te maken:

  • Opsommingen

Zoals je in dit blog al ziet, maak ik gebruik van opsommingen. Hiermee voorkom ik dat ik hele lange lappen tekst schrijf waardoor mijn lezers het overzicht kwijt raken.
Daarnaast breken opsommingen je pagina, zorgen ze voor meer witruimte en helpt het dus met de leesbaarheid. En…Google loves leesbaarheid!

  • Koppen, subkoppen

Door kopteksten en subkoppen te gebruiken, maak je het voor je lezer makkelijker om de tekst te ‘scannen’.
Een koptekst is meestal de titel en is dan ook vaak de grootste tekst op de pagina. Soms zelfs in een ander lettertype, maar let erop dat het leesbaar blijft.

Subkoppen kun je verder in je tekst gebruiken. Bijvoorbeeld de subonderwerpen in je tekst. Nog steeds groter dan je normale tekst, maar kleiner dan de koptekst.

Alle koppen komen de leesbaarheid ten goede. Je bezoeker kan scannen en precies dat lezen wat voor hem interessant is.

  • Gebruik van hoofdletters

Soms zie ik wel eens een website waarbij de eigenaar ervoor heeft gekozen om elk woord met een hoofdletter te laten beginnen.
Of hele stukken tekst in hoofdletters. Maar heb je ooit gehoord dat SPREKEN IN HOOFDLETTERS IS ALS SCHREEUWEN TEGEN IEMAND?
Soms kan het gebruik van hoofdletters echt iets toevoegen, maar ik probeer deze situaties altijd te vermijden

Voorkom dus het onnodig gebruik van hoofdletters en gebruik ze op de plekken waar we dat gewend zijn. Aan het begin van de zin

  • Vetgedrukte woorden

Ik weet dat ik het zelf nog te weinig gebruik, maar bij langere alinea’s is het handig om specifieke woorden te benadrukken. Dat kun je bijvoorbeeld doen door ze vetgedrukt te maken.
Als ik deze tip voor mezelf of mijn klanten toepas, dan probeer ik er wel altijd voor te zorgen dat het juist de positieve woorden zijn die vetgedrukt zijn. Deze woorden worden namelijk veel gelezen en het zou een verkeerde indruk kunnen achterlaten als dit alleen de negatieve woorden zijn.

  • De omgekeerde driehoek

Het is belangrijk om de meest waardevolle informatie aan het begin van je pagina te plaatsen. Zie je pagina als een omgekeerde driehoek. De bovenkant is breed en gevuld met de meest waardevolle informatie en naarmate de driehoek smaller wordt, hoeft er minder informatie gegeven te worden.

Waarom is dit belangrijk? Je wil ervoor zorgen dat je in het begin ECHT alle belangrijke dingen deelt, wanneer je bezoeker verder leest of misschien niet de hele tekst afleest, heb je in ieder geval de meest waardevolle punten kunnen delen.

  • Ruimte tussen alinea’s

Witruimte op je website helpt de lezer om makkelijker te lezen. Wanneer elke alinea kort op elkaar staat, is het lastig om te zien waar de ene alinea eindigt en de nieuwe begint. Mijn advies is om 2 tot 3 lege regels tussen de alinea’s te houden.

  • Afbeeldingen toevoegen

Afbeeldingen helpen je om een verhaal te vertellen. Ze helpen je ook om meer witruimte te creëren en de tekst leesbaarder te maken.
Gebruik dan wel afbeeldingen die je tekst ondersteunen of aanvullen én zorg dat je alt-tekst is ingevuld, want google gebruikt dit om de afbeelding te ‘lezen’.

  • Meerdere lettertypes?

Je website moet wat mij betreft geen kerstboom worden. 2 tot 3 lettertypes is meer dan genoeg voor je website en houdt het netjes en overzichtelijk.
Welke lettertypes je ook kiest, het is belangrijk dat ze leesbaar en groot genoeg zijn. Voor je normale teksten is de standaard eigenlijk fontgrootte 16 of 18.
Zorg er daarnaast voor dat de lettertypes ook mooi samen gaan, er zijn verschillende websites die je hier tips over kunnen geven.

  • Links, links, links

Google houdt ervan dat je vanaf je website naar andere content verwijst. Zowel binnen je eigen website, dus naar andere pagina’s op je eigen site, maar ook naar websites van anderen.
Probeer op elke pagina in ieder geval 1 link intern en 1 link extern te gebruiken.

  • Kort en bondig

Dat is dit artikel niet helemaal, maar eerlijk is eerlijk Google houdt van korte zinnen. Met korte zinnen hou je je lezer betrokken en geïnteresseerd.

Yoast SEO

Al met al zijn dit best wat tips en kan ik me voorstellen dat je het lastig vindt om toe te passen. Zelf maak ik bij bijna elke website gebruik de plugin Yoast SEO. Behalve dat deze plugin je helpt om je site technisch goed aan te melden voor de zoekmachines, kan deze ook de leesbaarheid controleren. Al de bovenstaande tips neemt Yoast SEO mee en vertelt je precies hoe je hierop scoort. Je weet dan precies welke aanpassingen je nog moet doen om beter te scoren

Lees ook…

Podcast: Rust en Ruimte door Automatiseren

Podcast: Rust en Ruimte door Automatiseren

Afgelopen maandag werkte ik met Nancy van Eckxstreme Marketing samen aan haar bedrijf. Zo gezellig, want 1x in de zoveel tijd komen we bij elkaar in een restaurant halverwege en werken we een paar uur samen aan onze bedrijven. Nancy helpt mij met mijn marketing en ik...

Slimme vragen voor je webbouwer: Zo kies je wijs!

Slimme vragen voor je webbouwer: Zo kies je wijs!

Hey daar, fantastische onderneemster! We staan aan de vooravond van iets groots – jouw besluit om te investeren in een website. Ja, het lijkt misschien een sprong in het diepe. Kosten, technobabbel, en die grote vraag: wie kan jou helpen je bedrijf digitaal tot leven...

De Perfecte Start van Jouw Website: Bereid je Voor!

De Perfecte Start van Jouw Website: Bereid je Voor!

Eén van de meest voorkomende taken die ik als jouw partner in automatisering uit handen neem, is het bouwen van je website. Veel van de onderneemsters met wie ik werk vinden het spannend om met hun website aan de slag te gaan. Ik krijg vaak de vraag: 'Hoe komt het...