fbpx

Gisteren had ik een interessant gesprek met een schrijfster.
Zij had zelf, een tijd terug, een website gebouwd. Dat moest toen even snel, want ze had een plek nodig om haar columns en blogs op te zetten.
Nu had ze van iemand te horen gekregen dat haar werk zo ontzettend professioneel was, maar dat haar website dat absoluut niet was.
Ik heb haar website bekeken en miste inderdaad de ‘soul’.
We hebben een leuk gesprek gehad over wat nu een goede website is. Welke elementen zou een website moeten bevatten om aantrekkelijk te zijn.

Eerste indruk
Het allerbelangrijkste (in mijn ogen) is dat je website uitstraalt wie jij bent. Bezoekers van je website willen direct het gevoel hebben dat jij de juiste bent voor hun vraag. Ze willen weten wie jij écht bent en of je bij ze past. Onbewust laten bezoekers hun keuze voortvloeien uit de eerste indruk en gevoelens die dit oproept. Maar liefst 90% van alle informatie die naar je hersenen wordt overgebracht is visueel.
Jouw visual branding (gebruik van kleur, witruimtes, lettertypes etc) is dus echt super belangrijk voor een goede website.

Denk vanuit je doelgroep
Daarnaast is het belangrijk om na te denken wat je met je website wilt bereiken. Wat is je doelgroep en naar welke informatie is deze op zoek? Wanneer dit op jouw website direct gevonden wordt en dit ook nog ondersteund wordt met visuele beelden, houdt dat je bezoekers al langer vast op je website. Verdiep je dus in je doelgroep en probeer naar je eigen website te kijken als ware je je eigen klant.

Beeldmateriaal
Zoals geschreven is 90% van alle informatie die naar je hersenen gestuurd wordt visueel. Het is dan ook verstandig om beelden op je website te gebruiken die de aandacht trekken en de juiste boodschap overbrengen.
Ben jij het gezicht van je bedrijf? Laat dan jezelf zien in je beeldmateriaal. Mensen zijn namelijk altijd benieuwd naar de persoon.
Verkoop jij vooral producten in een webshop? Dan wil je eigenlijk dat mensen direct kennismaken met je producten.
Tip: Zorg er in ieder geval voor dat de beelden die je gebruikt van hoge kwaliteit zijn. Een mooie nabewerking zorgt ervoor dat ze dan ook nog goed in jouw huisstijl passen.

Gebruiksvriendelijkheid
Steeds vaker worden websites bezocht vanaf een mobieltje of een tablet. Dit aantal zal alleen nog maar gaan toenemen.
Het is dan ook echt heel belangrijk dat je website responsive is, dat wil zeggen dat hij zich aanpast aan het apparaat waarop de website wordt bekeken.
Zorg er daarnaast ook voor dat teksten goed leesbaar zijn. Kies dus de juiste lettertypes en kleuren en let op de regelafstand.
Tip: Zorg ervoor dat op de mobiele site een hamburgermenu is opgenomen waarin al jouw pagina’s terug te vinden zijn. Wanneer je er daarnaast voor zorgt dat dit menu zichtbaar blijft wanneer je scrollt, maak je het je bezoekers nog makkelijker om ook mobiel alles te kunnen vinden.

Ben jij toe aan een nieuwe website? Wil jij wel eens een kritische blik wat er beter kan?
Laat het me dan gerust weten, ik denk graag met je mee!

Follow by Email
LinkedIn
Share
Instagram