Een effectieve homepage

Je homepage is het eerste wat bezoekers zien wanneer ze je website bezoeken.
Het is dus meteen de eerste indruk die je een bezoeker geeft.
Als deze pagina de aandacht niet weet vast te houden, blijven bezoekers niet lang genoeg hangen om te kijken wat je nog meer te bieden hebt.

Je homepage vertelt je bezoeker wie je bent, wat je doet, hoe je ze zou kunnen en vooral wat jou anders maakt dan anderen.
De homepage moet jou helpen om bezoekers om te zetten in klanten.

Je denkt misschien, “mijn homepage moet er geweldig uitzien!“, maar het gaat niet alleen om het ontwerp. Hoewel een aantrekkelijk ontwerp belangrijk is, is het niet het enige dat telt bij het maken van een goede (of zelfs geweldige!) website.

Wat je aan je bezoeker communiceert en hoe je die informatie organiseert, is essentieel voor een effectieve homepage.
Het ontwerp moet een aanvulling zijn op de inhoud, niet andersom.

Met mijn bedrijf TechNies help ik mijn klanten om effectieve homepages en complete websites te maken. Een website die jouw bezoekers omzet in klanten.
In mijn challenge ‘Thuiskomen met je homepage’ leer ik je welke elementen belangrijk zijn op je homepage en hoe je ontwerp hierbij kan ondersteunen.

In dit blog geef ik je graag mijn beste tips voor een succesvolle homepage.

De twee belangrijkste voorwaarden voor een effectieve homepage

Voordat je überhaupt gaat nadenken over je homepage-ontwerp moet je over twee belangrijke vereisten hebben nagedacht.

1) Je ideale klant

Een effectieve website spreekt je ideale klant aan. Als jij niet weet wie je wilt aanspreken, dan ga je ze ook nooit bereiken.
Heb je nog niet nagedacht over jouw ideale klant? Dan is dit het moment om dat alsnog te doen.

Hoe definieer je jouw ideale klant?

Wanneer je al een tijdje aan het ondernemen bent, ben je je ideale klant ongetwijfeld al eens tegengekomen. Blader nog eens door je klantenbestand en bedenk welke van deze klanten echt tot je favorieten behoord. Wat zijn de overeenkomsten tussen deze klanten? Waarom vallen deze in jouw ideale plaatje?

Als je pas net begint met ondernemen heb je deze ervaringen nog niet. Meestal heb je al wel wat marktonderzoek gedaan zodat je weet wie het meest baat heeft bij jouw product of dienst.  Wil je wat dieper ingaan op deze ideale klant? Stel je dan eens één persoon voor die jouw ideale klant zou zijn. Wat denkt deze persoon? Hoe voelt hij/zij zich? Welk probleem probeert hij/zij op te lossen?

Je kunt bijvoorbeeld deze zin voor je ideale klant invullen:

“Als [type persoon] wil ik [een doel], zodat [een reden].”

Bijvoorbeeld: als drukbezet, werkende moeder vind ik het een uitdaging om tijd te vinden om te sporten, maar ik wil me graag fit voelen zodat ik ook na het werken nog energie over heb om met mijn gezin leuke dingen te doen.

Of

Bijvoorbeeld: als startende ondernemer wil ik graag online zichtbaar zijn, maar voor het bouwen van een website heb ik op dit moment geen budget. Toch wil ik graag een website hebben.

Door op deze manier na te denken over je ideale klant, wordt het makkelijker om je website in te richten zodat je juist deze klanten kunt bereiken.

 

2) Je doelen!

Een website maak je niet zomaar.
Welk doel wil jij bereiken? “Duh, om (meer) klanten te krijgen!” hoor ik vaak zeggen.

Ja, het belangrijkste doel van je website is om je te helpen klanten te krijgen. Maar dat is wel heel simpel gezegd toch?

Wat je met je website eigenlijk wil:

  • Je ideale klant bereiken
  • Deze klanten informeren over je diensten/producten
  • Deze bezoekers omzetten naar klanten of leads

En juist die laatste stap is iets om goed over na te denken. Wat wil jij dat deze bezoeker op je website komt doen zodat hij/zij uiteindelijk je klant wordt?

Hoe jij deze doelen opstelt is heel persoonlijk. Leer er meer over in mijn blog ‘….

 

De belangrijkste elementen van je homepage

Hoewel elke website uniek is en ook de doelen die je wilt bereiken uniek zijn voor jouw business, kan ik wel een aantal elementen aangeven die eigenlijk op elke homepage onmisbaar zijn.

Header of hero!

De header (of hero/held) van je homepage is het gedeelte dat zichtbaar is zonder te scrollen (above-the-fold). Dit is meestal een sterke afbeelding die direct aangeeft waar jij voor staat. Het zet een sfeer neer waarbij je je meteen aangetrokken voelt om de rest van de pagina te bekijken.
Meestal zie je hier ook direct de ‘key benefit statement’ staan. Dus in één zin is duidelijk waar jij voor staat, welk probleem je oplost en hoe je dit doet

Deze header van Vicky Etherington heeft alle elementen van de hero-sectie.
Een duidelijke taglinge: I help coaches create succesful & provitable websites with confidence

Daaronder een kort stukje tekst met meer uitleg en tenslotte een sterke Call to Action.
Als jij hebt nagedacht over de doelen die je wilt bereiken, weet je ook precies welke CTA hier belangrijk is. In dit geval wil Vicky bezoekers op haar maillijst krijgen en dat doen ze door het downloaden van haar weggever.

 

En na de header?

De header trekt de aandacht van je bezoeker en verleidt deze om verder te gaan kijken. Dus onder de header komen de echt belangrijke zaken 😉

Met je ideale klant in gedachte kun je bedenken wat voor hem/haar het belangrijkste is. Deze volgorde hou je ook aan op je homepage.

Is jouw ideale klant onzeker en kan deze lastig keuzes maken? Dan is het wellicht goed om nu eerst de testimonials van jouw klanten te plaatsen.
Of is je ideale klant meer op zoek naar jou en wat je precies kan? Dan is dit de plek om je blogs of andere artikelen te plaatsen.

Op de meeste websites zie je hier een korte beschrijving van de diensten of producten die bij jou te vinden zijn.

Elke website is anders, elk doel is ander en elke ideale klant is anders. Hou hier in de structuur van je homepage rekening mee!
Denk erover na
– welke stappen jouw bezoekers nemen?
– welke informatie hebben ze nodig voordat ze besluiten klant bij je te worden?
– in welke volgorde wil je ze deze informatie aanbieden?

Mogelijke elementen

Zoals hierboven beschreven moet je vooraf nadenken over de volgorde van de verschillende elementen op je homepage. Hoe bereik je je ideale klant het beste?
Hieronder geef ik je een overzicht van de mogelijke elementen die je hierbij kunnen helpen. Let op: niet elk element is nodig en niet alle elementen zijn genoemd. Wellicht is jouw business zo uniek dat ik hier nog geen element voor heb geplaatst. Ik deel hier vooral vanuit mijn eigen ervaring.

 

Aanbevolen producten en diensten

In je header heb je al laten zien welke waarde jij aan je klant biedt en welk probleem jij kunt oplossen.
In het element met jouw producten/diensten vertel je precies hoe jij dit doet en wat je hiervoor inzet.

Een bedrijf in SEO biedt biedt bijvoorbeeld verschillende SEO diensten aan.

Eén van de coaches waarvoor ik een site heb gemaakt wil vooral onderscheid maken tussen de verschillende doelgroepen waarvoor ze werkt

Belangrijk is ook hier dat het element grafisch aantrekkelijk is. Het moet je bezoeker triggeren om door te klikken om meer over een specifiek product te weten te komen.

 

Testimonials

Ervaringen van klanten maken je site betrouwbaar. Ze helpen jou om je belangrijkste voordelen, jouw unieke manier van werken door middel van de woorden van je bestaande klanten uit te dragen.

Deze aanbevelingen vertellen jouw bezoekers dat ‘deze klant, die op jou lijkt, dit product (of dienst) heeft gekocht en er enorm veel waarde uit heeft gehaald’.
Hiermee stel je je bezoekers gerust!

Over jou

Een over-gedeelte kan een nuttige aanvulling zijn op uw startpagina. Over-secties zijn vooral waardevol op de homepage van bedrijven die persoonlijke diensten verzorgen zoals ik, maar ook coaches of trainers. Zij zijn zelf onderdeel van hun merk en dus belangrijk om iets over te vertellen.

 

Hoe het werkt

Een ‘hoe het werkt ‘ element op je homepage helpt je om je bezoekers langer vast te houden. In dit element vertel jij hoe je werkt of hoe je een bestelling kunt plaatsen. Doordat je dit meteen duidelijk hebt, maak je het makkelijker voor je bezoeker om de stap naar kopen te zetten.

 

Elke homepage is uniek!
Het belangrijkste is dat jij voordat je gaat bouwen of laten bouwen nadenkt over je ideale klant en de reis die hij/zij moet afleggen om jouw klant te worden.
Geef op je homepage prioriteit aan de inhoud en hou daarbij je ideale klant en je doel voor ogen!

 

Ik kan je helpen!

Neem gerust eens contact met me op. Om over je nieuwe website te praten of je huidige website samen onder de loep te nemen.
Ik help je de zaken op een rijtje te krijgen zodat jij de website krijgt die jou helpt je bezoekers om te zetten naar klanten!

En natuurlijk houdt het niet op bij alleen maar advies
Ik bouw je website voor je of je doet dit zelf met mijn hulp. Dit kan in de vorm van een online training waarin je helemaal zelfstandig aan de slag kunt of in een 3-maands programma waarin je naast de online training persoonlijke begeleiding van mij krijgt. Via Zoom én op een prachtige locatie in Naarden-Vesting.

Wat dit blog nuttig voor jou?
Dan ben je wellicht ook geïnteresseerd in mijn gratis e-book ‘The Big Three – de drie belangrijkste pagina’s van je website’. Download hem hier! (Plus: je ontvangt regelmatig nieuwe website tips in je mailbox)