fbpx

Vorige week had ik contact met een onderneemster die al een website had, maar die inmiddels een hele nieuwe huisstijl had laten maken. Ze wilde haar website dus laten aanpassen of helemaal opnieuw laten bouwen.

Ter voorbereiding op ons gesprek heb ik haar huidige website bekeken en daar vielen mij meteen een paar dingen op.
Haar huidige website was voor mij, als bezoeker, niet duidelijk. Het miste een duidelijke website structuur en daarmee ook een helder doel wat ze wilde bereiken.

Een goede website heeft een duidelijke structuur!

Maar wat is nou een goede / duidelijke structuur, wat wordt hiermee bedoeld? Hoe zorg je er nou voor dat je bezoekers precies vinden wat ze zoeken?

De structuur van je website is eigenlijk het fundament van je website. Zonder stevig fundament kun je niet bouwen en stort je gebouw gemakkelijk in elkaar.
Voordat ik aan een website begin, maak ik dan ook een ‘bouwtekening’ of blueprint.
Het is namelijk belangrijk om te weten welke pagina’s met elkaar verbonden zijn. Dit helpt je bezoekers beter te vinden waar ze naar op zoek zijn, maar het helpt je zelf ook om eventueel later wijzigingen door te voeren.

Het zou zomaar eens kunnen voorkomen dat je een pagina wilt verwijderen. Het is dan natuurlijk heel handig om te weten waar deze pagina nog meer gebruikt wordt of welke pagina’s daarheen linken. Zo voorkom je bij het verwijderen de zogenaamde ‘dode links’.

Verschillende website structuren

Er zijn verschillende website structuren te bedenken. Wanneer je hierop zoekt in Google vind je er een heleboel.
Ik vind het echter belangrijk dat je een simpele structuur aanhoudt. Een structuur die je wel helpt om goed gevonden te worden in de zoekmachines, maar ook die het onderhouden van je website makkelijk maakt. En … het belangrijkste…een structuur die voor de bezoekers van je website gewoon heel duidelijk is.

Nu hoor ik je denken….wat is nou zo’n structuur TechNies? Waar heb je het over?
Om je iets meer inzicht te geven bespreek ik hier de drie meest gebruikte structuren voor websites in het algemeen.
Belangrijk: de beste structuur is de structuur die jou het beste helpt om je doelstellingen te bereiken.

1. Boomstructuur
Je website opbouwen als een boom is, denk ik, dé meest gebruikte structuur voor websites die informatie delen of waarop een blog getoond wordt.
De website bestaat uit een homepagina waaronder verschillende pagina’s hangen (blog categorieën). Op deze verschillende categorie pagina’s hangen vervolgens blogs of ander informatieve pagina’s.

 

2. Piramidestructuur
Voor websites die echt dienen als het digitale visitekaartje van een bedrijf of ondernemer, wordt vaak gekozen voor een piramidestructuur. Door mij ook veruit het meest gebruikt voor mijn klanten.
De pagina is opbouwd uit verschillende ‘lagen’, beginnend met de Hompage.
Onder de homepage hangen een aantal pagina’s met een hoofdonderwerp zoals de aangeboden diensten, een contactpagina en een ‘over mij’ pagina.
Deze verschillende pagina’s zijn vaak allemaal vanuit het hoofdmenu bovenin de website bereikbaar.

 

3. Matrixstructuur
Heb je een webwinkel? Dan wordt er vaak gebruik gemaakt van een matrixstructuur.
In een matrix zijn veel pagina’s met elkaar verbonden doordat ze kenmerken met elkaar delen. Je kunt je voorstellen dat je in eerste instantie zoekt op een productcategorie en dan binnen deze categorie op een subcategorie als kleur, maat, vorm.
De grote valkuil van een website in een matrixstructuur is dat er teveel sub-niveau’s worden aangemaakt. Hierdoor moeten de bezoekers van je website vaker klikken om hun doel te bereiken en loop je het risico dat ze voortijdig afhaken. Van te voren goed nadenken over de categorieën die je wilt gebruiken is dus in deze structuur echt van ‘levensbelang’.

 

Interne links

Omdat de pagina’s op je website allemaal verbonden zijn, is het belangrijk dat je dit ook doorvoert in de links die je gebruikt. Een link is het klikbaar maken van specifieke woorden, die gekoppeld zijn aan een achterliggende pagina. Vaak zijn deze links herkenbaar aan hun blauwe kleur.
Soms linken deze woorden naar een pagina op een volledig andere website, dit noemen we externe links.
Maar ook belangrijk is het maken van links naar pagina’s op je eigen website, interne links.

Interne links zijn belangrijk voor de bezoekers van je website, je biedt ze hiermee een goede gebruikerservaring. Mar het is ook belangrijk dat de webcrawlers (de robots die de zoekmachines gebruiken) om al je pagina’s te vinden en te indexeren.

Wat zijn nu de voordelen van het maken van interne links?
1. De verschillende pagina’s van je website zijn door zowel je bezoekers als de robots makkelijker te vinden / bereiken.
2. Hierdoor biedt je een betere gebruikerservaring omdat informatie makkelijk vindbaar is.
3. Hierdoor blijven bezoekers langer op je website en…
4. Hierdoor verhoog je de vindbaarheid in de zoekmachines zoals Google.

Dus…
Verhoog je vindbaarheid én je gebruiksvriendelijkheid door een heldere structuur in je website aan te brengen!

 Ben jij toe aan een nieuwe website? Wil jij wel eens een kritische blik wat er beter kan? 
Laat het me dan gerust weten, ik denk graag met je mee!

Follow by Email
LinkedIn
LinkedIn
Share
Instagram