Volg deze 3 stappen om jouw website doelen scherp te krijgen.

Wanneer je een nieuwe website gaat bouwen, of je huidige website wilt vernieuwen is het eerste wat je zou moeten doen, doelen stellen!

Wat zijn jouw websitedoelen? ❓

“UUHH! Meer klanten te krijgen natuurlijk! 🤓” hoor ik vaak zeggen. En ja, dat is natuurlijk het uiteindelijke doel, maar klanten krijgen (zeker vanuit je website) doe je niet zomaar.

Voordat ik klant bij iemand word, wil ik eerst weten of deze persoon bij mij past. Of de diensten of producten die iemand levert wel precies is wat ik zoek. Ik wil weten of de persoon op een manier werkt die ik fijn vind.
Je website moet dus bezoekers aanspreken, ze informeren over jouw producten en/of diensten en ze op die manier omzetten in klanten.

Wil jij goede doelen voor je website bepalen? Lees dan dit blog over het stellen van doelen voor je website.

 

3 stappen om jouw doelen scherp te krijgen

Om je website zo te ontwerpen dat je bezoeker uiteindelijk een klant wordt, is het belangrijk om een duidelijk doel van je website (of een enkele pagina) duidelijk te krijgen.
Een manier om dit te doen is door het, voor jezelf, aanvullen van de onderstaande drie vragen. Wanneer je deze vragen hebt beantwoord, weet je precies wat je wil bereiken hoe je dit op je website / pagina gaat doen.

 

Ik spreek mijn websitebezoekers aan door….

Wanneer je je merk net in de markt zet, wil je je richten op de betrokkenheid van je bezoekers bij je merk. Je wil dat je bezoeker zich aangesproken voelt en je wil hem/haar het gevoel geven dat jouw dienst of product precies datgene is wat ze op dit moment nodig hebben.
Jouw potientiële klanten horen misschien pas voor het eerst over jouw merk, jouw dienst, jouw product. Hoe ga je de aandacht van je publiek trekken? En hoe hou je het vast?
Hoe kun je waarde bieden en een hele sterke eerste indruk achter laten?

Voorbeelden waarmee je de zin ‘Ik spreek mijn websitebezoekers aan door…’ af te maken zijn bijvoorbeeld:

  • … het plaatsen van blogartikelen die nuttig zijn voor mijn doelgroep
  • … het plaatsen van een quiz of vragenlijst vanuit mijn bedrijf die mijn potientiële klant helpt

 

Ik informeer mijn bezoekers over mijn producten/diensten door….

Zodra je bezoekers je merk gaan leren kennen, help je ze door nog meer te vertellen over jouw producten en/of diensten en hoe deze hen kunnen helpen.

Je kunt deze zin bijvoorbeeld afmaken met

‘Ik informeer mijn bezoekers over mijn producten/diensten door…’

  • … ervaringen van mijn klanten te delen
  • … veel gestelde vragen te beantwoorden
  • … voor en na foto’s te plaatsen
  • … uitleg te geven over hoe het werkt

 

Bezoekers worden klanten door…

Hoe wil jij dat bezoekers klanten gaan worden? Hoe kunnen ze zich aanmelden voor jouw producten/diensten? Hoe kunnen ze deze kopen?
Als jij weet hoe je je bezoekers wilt omzetten naar klanten, dan kan je ook bepalen welke call-to-action je wil gaan inzetten. Bedenk dus goed welke actie jij wil dat je bezoekers gaan ondernemen.

Een paar manieren waarop je de zin ‘bezoekers worden klanten door…’ kunt afmaken zijn:

  • … een product te kopen via mijn webshop
  • … een offerte aan te vragen via een formulier op de website
  • … zich aan te melden voor mijn nieuwsbrief
  • … mijn weggever te downloaden door hun mailadres achter te laten

 

Met het aanvullen van deze drie zinnen heb jij een duidelijk doel gecreëerd voor jouw website of webpagina.

Voorbeelden? Nou vooruit een paar mooie doelen die op deze manier tot stand zijn gekomen.

 

Voedingscoach

Deze voedingscoach heeft een online programma voor leden waarin menu’s en recepten gedeeld worden. Met daarnaast eenvoudige trainingen en mindset / mindfullness oefeningen.
Daarnaast heeft zij een besloten Facebookgroep die alleen voor leden toegankelijk is.

Ik kan me voorstellen dat zij de vragen op deze manier beantwoordt:

  1. Ik zal de bezoekers van mijn website bereiken door een gratis videoserie aan te bieden voor een zevendaags programma ‘Vooruit met je voeding’.
  2. Ik zal website bezoekers informeren over mijn programma door ervaringen van klanten op te nemen die het programma al hebben gevolgd
  3. Mijn bezoekers worden klanten door het kopen van het online programma via mijn webshop (incl. een gratis proefperiode van 14 dagen)

 

Time management coach

Hij geeft trainingen door het hele land waarin hij je leert om dingen af te ronden (getting things done), zowel thuis als werk gerelateerd.

Hij vulde de zinnen als volgt aan:

  1. Ik zal de bezoekers van mijn websites aantrekken door blogberichten te publiceren die mensen helpen meer gedaan te krijgen
  2. Ik zal mijn websitebezoekers informeren over mijn trainingen door testimonials van klanten op te nemen waarin zij hun ervaringen delen
  3. Mijn bezoekers kunnen een offerte voor een training aanvragen door een formulier op de website in te vullen.

Zoals je kunt zien verschilt het doel van iedere website.
Natuurlijk met als belangrijkste en grootste doel ‘Ik wil meer klanten!’
Maar uit verschillende onderzoeken en ervaringen is gewoon gebleken dat bezoekers pas klanten worden als ze je leren kennen. Ze willen zich herkennen en ervaringen lezen voordat ze klant bij je worden.

Als jij de juiste doelen hebt gesteld, kun je daarna je website helemaal ontwerpen rondom het halen van deze doelen.

Ben jij toe aan een nieuwe website? Wil jij wel eens een kritische blik wat er beter kan?
Laat het me dan gerust weten, ik denk graag met je mee!