De homepage van je website is eigenlijk het echte visitekaartje. Helaas zijn er nog steeds websites online met nietszeggende sliders, niet relevante foto’s en ellenlange teksten die eigenlijk niemand meer wil lezen.
Op je homepage wil je eigenlijk een snel overzicht of samenvatting geven van wie je bent en wat je doet. Een homepage is namelijk geen pagina met een specifiek doel zoals een producten of dienstenpagina dat wel is.
Welke onderwerpen
Welke onderwerpen wil je kort aanstippen op je homepage?
– Wie ben je, wat doe je en hoe doe je het?
– Waarom ben jij de juiste persoon en wat verwacht je van me?
Vertel in 5 korte zinnen (5 seconden) wat je doet en waarom dit voor jouw bezoeker relevant is. Je wilt je bezoeker echt niet vermoeien met lange, anonieme teksten. Vat samen wat je doet, waarom jij het doet zoals je het doet (wat maakt jou uniek) en wat je te bieden hebt.
Hierbij kan je links opnemen naar de specifieke pagina’s over dit onderwerp en geef je dus een helder overzicht.
In dit eerste korte stukje tekst moet je je bezoekers zien te interesseren in jou of je diensten. Kies dus heel bewust of je formeel of informeel wilt schrijven. Zorg dat mensen jou direct herkennen.
Het is ook goed om heel duidelijk te zijn in wat je doet en NIET doet en wie jouw specifieke doelgroep is
Call to ation
Ik vraag mijn klanten altijd wat ze met hun website willen bereiken. Wat hun doel is. Dat blijkt vaak genoeg een moeilijke vraag te zijn want ‘mensen informeren over’ of ‘mijn producten laten zien’ is niet heel concreet en is vaak ook niet een echt doel.
Wat je wil is dat klanten je bellen of mailen of een product van je kopen. Misschien wil je dat ze je gaan volgen op Social Media?
Kortom: zorg ervoor dat jouw doel duidelijk is! Gebruik dus een Call to Action.
Deze CTA moet goed zichtbaar zijn, bijvoorbeeld door het gebruik van een contrasterende kleur of ander lettertype. Deze moet ook op je andere pagina’s herkenbaar terugkomen.
Duidelijkheid
Je homepage geeft toegang tot de rest van je website. Het is daarom echt belangrijk dat je een duidelijke menustructuur hebt. Met alleen al het lezen van de menu-items weten je klanten wat je doet. Het menu van een coach ziet er dus heel anders uit dan het menu van een webshop.
Onderstaand menu geeft bijvoorbeeld direct weer welke diensten dit bedrijf levert::
Home / coaching / training / interim&consultancy / over ons / contact
Een minder duidelijk menu is bijvoorbeeld:
Home / voor wie / over ons / producten / diensten / contact
Nog duidelijker
Mensen zien tegenwoordig heel veel websites. Zij hebben dan ook verwachtingen. Een menu staat links of bovenaan. Privacy informatie of Algemene Voorwaarden staan in de footer of in een apart menu etc.
Omdat mensen hier zo aan gewend zijn, is het ook niet slim om hier van af te wijken. Zorg ervoor dat je bezoekers niet hoeven te zoeken.
Uiteindelijk vertel je vooral jouw verhaal en geef je antwoord op de vragen die jouw klanten hebben. Alleen dan bereik je met je homepage datgene wat je voor ogen hebt: langere verblijfsduur op je website en een grotere kans tot conversie!