Naast mijn werk als ondernemer heb ik ook nog een baan in loondienst.
Hierbij hebben wij o.a. een programma voor basisartsen, net afgestudeerd geneeskunde.
Die jonge artsen betreden nu het werkveld met ruime medische kennis, maar met soms nog niet voldoende ‘levenservaring’. Want hoe voer je nou goede gesprekken, hoe kun je je patiënten respectvol benaderen, welke ethische vraagstukken kom je tegen en hoe ga je daarmee om?
Alle artsen die via ons bedrijf aan het werk gaan, komen bij ons in een coachings- en opleidingsprogramma. Zij krijgen in dit programma skills aangereikt en kennis bijgebracht die bij de regulieren geneeskunde opleiding niet altijd wordt meegegeven.
In onze laatste bijeenkomst ging het over leiderschap met een visie. De grote vraag was: Waarvan gaat jouw vuur branden?
En ditzelfde geldt eigenlijk voor je bedrijf én je website.
Waar gaat jouw vuur als ondernemer van branden en hoe wil je dit aan de bezoekers van je website duidelijk maken.
Wanneer ik een website bouw of ik spreek ondernemers over hun website, dan is dit een belangrijke vraag.
Vóórdat je namelijk je website gaat bouwen, is het belangrijk om het antwoord op deze vraag voor jezelf duidelijk te hebben.
In een document probeer ik dit vast te leggen door antwoord te krijgen op de onderstaande vragen:
1. Wat is jouw missie of de missie van je bedrijf.
Ofwel, waar loop je warm voor, welke kernwaarden zijn voor jou belangrijk. Waarin onderscheid jij je van anderen?
Tegenwoordig zijn er wel 100 verschillende soorten coaches en toch ben jij uniek. Maar waarom dan?
Je kunt dit bijvoorbeeld ontdekken door het aan je klanten te vragen. Maar ook door voor jezelf te bepalen welke markten en doelgroepen voor jou centraal staan.
2. Welke klanten zijn voor jou belangrijk?
In veel trainingen wordt gesproken over de ideale klant.
Ik geloof persoonlijk niet dat je op zoek moet naar de ideale klant, maar dat je, door je website en andere uitingen, vanzelf die klanten aantrekt die het beste bij je passen.
Daarbij is het nog steeds wel belangrijk om voor jezelf een aantal waarden en normen op papier te zetten wat jij belangrijk vindt van de mensen die je wilt aantrekken.
Hiervoor kun je een zogenaamd klantprofiel opstellen. In de marketing noemen ze dit persona’s.
Dus behalve, man/vrouw, oud/jong, met/zonder kinderen, kun je ook kijken naar je huidige klanten.
Ik kijk hierbij vaak naar mijn meest-favoriete klant.
Hoe is deze bij mij terecht gekomen?
Welk probleem had hij/zij toen ze bij me terecht kwam?
Welke twijfels en zorgen had deze klant?
Met welk resultaat heb ik uiteindelijk deze klant heel blij kunnen maken?
Op welke social media is deze klant actief?
Met al deze informatie kun je voor jezelf je plaatje van je ideale klant steeds meer compleet maken.
3. Wat komt de klant halen?
Een (ideale) klant komt bij jou met een specifiek doel. Wanneer je meerdere persona’s hebt, zijn er vaak ook meerdere doelen.
Beschrijf voor jezelf welke doelen deze klanten hebben.
Bijvoorbeeld:
– een product of dienst kopen
– meer informatie vinden over een specifiek onderwerp
– de interactie aangaan met gelijkgestemden
Als je weet welke doelen je klanten hebben, dan kun je bepalen hoe deze het beste ingevuld kunnen worden.
Komen klanten altijd binnen rechtstreeks op je website of hebben ze via-via over je gehoord.
Hebben ze je gezien op social media en zou je daar dus meer aandacht aan moeten besteden?
Al deze gegevens bij elkaar zorgen voor jouw volledige webprofiel.
1. je weet wat je wilt uitdragen
2. je weet aan wie je het wilt uitdragen
3. je weet via welke kanalen je je boodschap wilt uitdragen
Dit zijn in mijn ogen de vereisten voor een goede website.
En nee…je website is hiermee niet af, maar de eerste stappen zijn gezet. Hierna kun je aan de slag met je content. Welke teksten, beelden en kleuren sluiten hierbij aan.
Ik ben heel benieuwd!
Hoe heb jij het maken van je website aangepakt? Heb jij je missie, perfecte klant en klantreis voor ogen gehouden?